دکتر امداد توران در نشست رابطه معرفت عقلی و معرفت فطری این دو معرفت را دو گونه معرفت دانستند.
به گفته ایشان ما دارای دو معرفت هستیم: معرفت فطری غیر مفهومی و بالمعاینه که در عوالم پیشین داده شده است.
البته در این عالم و عالم آخرت قابل تکرار است، و دیگری معرفت عقلی است که آن هم معرفتی جدید است و بر معرفتی که از عوالم پیشین داریم سوار میشود و ابعاد آن را توسعه میدهد و منطبق میشود بر معرفت فطری و آن را تثبیت و مفهومی سازی می کند و توسعه می دهد.
بنابراین اگر معرفت فطری نبود، این گونه نبود که عقل انسان کار نکند؛ چرا که گروهی روی معرفت فطری خویش را پوشاندهاند؛ ولی همچنان برهان و استدلال دارند؛ حتی برای اثبات وجود خدا. لکن مشکل آنجایی ظاهر می شود که اگر معرفت فطری نبود مفاهیم متعلقی در جان انسان نداشتند.
مانند آن که کسی زید را برای شما توصیف کند و شما در ذهنتان با یک سری مفاهیم او را تصور کنید.
چنین تصوری مسلما مبهم خواهد بود؛ اما اگر خود زید را زمانی دیده باشید آن مفاهیم که گفته میشود، در جان شما با آن زید خارجی تطبیق می شود و در این مرحله است که حجت برای شما تمام می شود.
دریافت متن کامل