حسن طلیعه جلسه، با دعای بر سلامتی امام زمان ارواحنا فداه، توسط حجت الاسلام محمدپور به عنوان دبیر علمی نشست آغاز گشت.
سپس ایشان با معرفی اجمالی جشنواره حدیث¬پژوهان جوان به استقبال ارائه آقای نوراهان رفت.
جناب آقای یاسین نوراهان به عنوان ارائه دهنده نشست، به معرفی و تبیین پژوهش خویش پرداخت.
ایشان اختلاف مرحوم شیخ طوسی و مرحوم ابن ادریس حلّی در فتوا و عدم فتوا به یک روایت که در سلسله سند آن شخص «سکونی» به چشم می آید را، علت آغاز تحقیق خود در رابطه با شخصیت سکونی و تعامل با روایات او معرفی کرد.
جناب نوراهان، به دلیل اختلاف اقوال در مورد شخصیت سکونی، او را یک راوی پر رمز و راز معرفی کرده و فراوانی روایات سکونی در تراث حدیثی شیعه را مهم قلمداد کرد.
وی هدف خود از این تحقیق را بررسی رویکرد مخاطبان در مواجهه با روایات سکونی و چگونگی برخورد با آنها توصیف کرد و دغدغه اصلی خویش را مذهب وی ندانست.
ایشان ضمن محتمل دانستن تقیه سکونی، برخورد با روایات او را، برخورد با روایات یک عامیای که از سوی برخی علمای بزرگ شیعه دارای وثاقت است،بیان کرد.
دبیر علمی نشست آنچه که آقای نوراهان از پژوهش خویش ارائه داد را ، نوعی عقب نشینی نگارنده مبنی بر شیعه بودن سکونی بیان کرد.
و به استقبال نقدهای حجت الاسلام و المسلمین وحید عابد رفت.
حجت الاسلام عابد، بابت اینکه حدیث پژوه جوان آقای نوراهان، علی رغم پژوهش های فراوان دربارهی شخصیت ـ سکونی ـ، آن پژوهش ها را تمام شده تلقی نکرده و هنوز هم می تواند به ابعاد مختلف در این موضوع پرداخته شود، ابراز خرسندی و از مزیت این دست از پژوهش ها توصیف کرد.
در ادامه ناقد برخی از اشکالات نگارشی و محتوایی مقاله را، همانند: آوردن شاهدی با معنایی ناسازگار،تناقض در برخی روایات و نکات مقاله ، مسلّم انگاشتن اشتراک اسماعیل بن ابی زیاد، اسماعیل، اسماعیل بن مسلم، اسماعیل بن ابی زیاد الشامی .. با سکونی، نپرداختن به ادعای عدم اقبال به تراث حدیثی سکونی در طبقه خویش و بعد از او و… متذکر گشت.
در ادامه حجت الاسلام عابد خاطر نشان کردند: خلاء پرداخت به موضوع همبستگی متن و سند(منبع) که در مقالات مربوط به شخصیت رجالی سکونی ثمرات فراوانی بر آن مترتب شده، در این مقاله مشهود است، و انتظار می رفت که پژوهشگر محترم به این موضوع می پرداخت.