حجت الاسلام و المسلمین بیابانی در نشست رابطه معرفت عقلی و معرفت فطری به معرفت اعطایی در عوالم پیشین اشاره کردند.
به گفته ایشان معرفت برای انسان مقدم بر عقل است و تکلیف بر انسان به واسطه عقل صورت میگیرد.
کارکرد عقل کسب معرفت نیست. هرچند در اصطلاح گاهی عقل را به جای علم یا معرفت به کار میبریم. گاهی در روایات برای عقل جایگاه معرفتی هم قائل شدهاند مثل اثبات صانع یا نفی تشبیه و تعطیل که در حوزه عقل است و خارج از معرفت فطری است؛ اما ما معتقدیم که اگر معرفت فطری نبود، نفی و خروج از حدّ تشبیه و تعطیل بی پایه میشد. استدلال کننده میخواهد گزاره «خدا وجود دارد» را اثبات کند. در این گزاره وجود محمول و خدا موضوع است. قبل از محمول به موضوع باید آگاهی داشته باشیم. اصطلاحاً ثبوت شیء لشیء فرع ثبوت مثبت له است. پس باید قبل از اثبات این گزاره معرفت به خداوند داشته باشیم. اگر گفته شود ما به موضوع التفات داریم، می گوییم التفات از کجا آمده است. در واقع منشأ این التفات معرفت فطری است. پس نیاز نیازی نیست که دوباره آن را از طریق استدلال اثبات کنیم. آنچه برای اثباتش میخواهیم برهان اقامه کنیم، آیا پیش از برهان بدان معرفت داریم یا نه؟ اگر گفته شود نه، پس هیچ مقدمهای برای آن نمیشود اقامه کرد. چرا که مقدمه باید متناسب با نتیجه باشد و هیچ مقدمهای نمیتواند نتیجه خودش را خودش به وجود بیاورد. اگر از قبل شناختی نداشته باشیم نمیتوانیم مقدمهای متناسب با آن نتیجه دلخواه درست کنیم. پس پیش از برهان باید معرفتی به نتیجه داشته باشیم.
دریافت متن کامل
دریافت صوت جلسه
2 Comments
ممنون از فایل pdf و صوت نویز و سرصدای جانی مخل وجود دارد خاصه صوت دکتربنی هاشمی ظاهرا ادامه گفتگو معرفت فطری ضبط نشده ان قسمت که استاد بیابانی بودند خودشان هم کفتند اخراش گویا ضبط،نشده یا ارسال نشده
با سلام اگر ممکن است کلیه سخنان بصورت جدا جدا در محلی ذخیره باشد و دانلود پذیر و مطالب پیاده شده نیز در اختیار قرار گیرد اغلب متکلمین معرفت ذات را محال میدانند و سوالاتی در باره ان دارند مثلا جنس این معرفت الله چیست ایا نور است نسبت این نور با نور خداوند چیست ایا طبق روایت معرفت و جهل یا جحود مخلوق در قلب ماست اگر مخلوق است مانند بدن ما روح ما مخلوق است یا جنس مخلوقیت ان شبیه صنع خداست شبیه نور علم و مشیت به معنی مصدری است ساحت ان با ساحت خدا و مخلوق فرق دارد فاعل فعل مفعول داریم و ساحت معرفت ساحت فعل است این از بیانات دکتر بنی هاشمی در می اید که انجا گفتند این را مورد بحث قرار بدهید در سایت معارف هم جواب بنده را بزارید ممنونم